torsdag 19. april 2012

Nær terrorplanene

Min kolleger ble rammet av bomba. Arbeidsplassen til min svoger sto også på lista over terrormål.

Jeg var på ferie da bomba smalt. Det tok en stund før jeg visste hvordan det gikk med mine kolleger i Vårt Land, som holder til i Grubbegata. Alle løp fra mobiltelefonene sine, og derfor fikk jeg ikke kontakt. Informasjonen fikk jeg til slutt på Facebook. Flere fikk sjokk, noen få fikk småskader. Alle overlevde.

Da terroristen i rettssaken i dag snakket om sine andre terrormål, kom terroren enda nærmere. Dagsavisen var ett av målene. De har redaksjonslokaler én etasje under Vårt Land. Det ville rammet bygningen hardt om han hadde gjennomført denne planen. KFUM-huset der vi holder til i sentrum, ville trolig rast sammen.

Journalistenes Skup-konferanse var et annet mål. Hvert år har jeg kolleger som reiser dit.
SVs hovedkontar var også ett av mål. Der arbeider min svoger.

Jeg kjenner ingen som ble drept i terroraksjonen, men jeg kunne altså gjort det om galskapen hadde rammet annerledes. Jeg kunne også blitt drept selv. Kanskje er det bare fantasier og oppspinn fra terroristen for å skremme, eller for å gjøre seg mer smart og utspekulert enn han er. Det er likevel skremmende når målene blir konkrete og de er så nærme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar