mandag 1. februar 2010

Norges Skamfulle baner

Det tok lang tid, men måtte vel skje en gang: At NSB behandler sine passasjerer med respekt. Det måtte nok en minister til for at togselskapet skulle refundere halve billetten ved forsinkelser.

Når mitt lokaltog er en halv time forsinket, får jeg tilbake halve billetten. Det blir ca. 20 kroner for meg som pender Gullhella- Asker. Skal jeg ha to tiere for å komme så grundig for seint på jobben?

På lørdag ble det avslørt at NSB ville betale 8 kroner for et forsinket tog. Det er omtrent samme sum du bruker på porto om du sender klageskjemaet i posten. Jeg hørte Pendler-Norge le – rått og hånlig. At noen i det hele tatt hadde tenkt et så lavt tall, er jo latterlig. Men det illustrerer NSBs holdning til kundene.

Hvorfor var da forsinkelsesvederlaget helt annerledes mandag? Det kan jeg bare spekulere på. De siste ukene er NSB og Jernbaneverket holdt i kraven av Samferdselsdepartementet. På bildet fra dagens pressekonferanse sitter minister Magnhild Meltveit Kleppa ved siden av NSBs konsernsjef Einar Enger. Jeg tenker nok at fru Kleppa etter en «jønågång» fortalte hvordan han hvor toget skulle gå.

Ikke bare det, men det var jo hyggelig å se hvordan NSBs toppsjef ser ut. Mens kulda har herjet og vi passasjerer har plaget togpersonalet (joda, jeg innrømmer at jeg har vært sur), så har herr Enger vært helt fraværende. Er det mulig at en togfører ikke sitter foran i toget (skjønte den? «kaptein på broen»...) når uværet herjer?

Jeg lurer nok på om den nye refusjonsordningen vil blidgjøre dama som satt ved siden av meg fra Asker til Oslo i dag. Da konduktøren kom, sa hun bestemt «I dag vil jeg ikke betale!». Toget var 15 minutter forsinket og gradestokken viste 14 minusgrader. Jeg skvatt litt. «Bra freidig!», tenkte jeg. Konduktøren godtok nektelsen og fortalte vennlig at det var varmere i vognen framover.

Jeg hadde ikke turt noe annet jeg heller, hadde jeg møtt kona mi i det humøret. For det var hun som satt der.

Nytt motto: «NSB - ingen skal med»

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar